آلودگي هوا و راهکارهاي بهداشتي و تغذيه‌اي


 

نويسنده:دکتر حسن ضياء‌الديني




 
مساله آلودگي هوا اگر يکي از حادترين مسايل ناشي از تمدن صنعتي نباشد، بدون شک از بغرنج ‌ترين آنهاست. اگر چه در حالت عادي تنها به آثار سوء وارد به انسان توجه مي‌شود اما اين تعريف آلودگي را تنها به اين آثار محدود نمي‌نمايد. به هر حال آلودگي هوا را بايد يکي از عواقب صنعتي شدن به حساب آورد که با به کار بردن راهکارهاي بهداشتي مي‌توان تاثيرات آن را تا حدي کاهش داد.
بر اساس پژوهش‌هاي علم تغذيه، غذاهاي سرشار از کلسيم، آهن، فسفر و روي مي‌تواند ميزان جذب سرب را در بدن کودکان کاهش دهد. از جمله اين غذاها مي‌توان به مصرف شير دو تا سه ليوان، هر روز همراه با مخلوط عسل و گردو اشاره کرد. بهتر است ويتامين C و ويتامين E در هواي آلوده بيشتر مصرف شود. والدين به خصوص مادران مي‌توانند براي جلوگيري از ورود سرب به بدن کودکان اقدامات زير را انجام دهند:
1) حتي‌الامکان کودکان خود را در مراکز آلوده شهر نبريد.
2) پس از ورود به منزل، سريعا لباس‌هاي فرزندتان را عوض کنيد.
3) براي درست کردن چاي يا غذا از آب سرد استفاده کنيد زيرا احتمال مي‌رود ميزان سرب در لوله‌هاي آب گرم بيشتر ‌باشد.
4) همواره روي مواد غذايي و نوشيدني‌ها را بپوشانيد تا با گردوغبار آلوده به سرب آلوده نشوند و از خريدن مواد غذايي و خشکبار فله خودداري کنيد.
5) مواد شيميايي از جمله رنگ‌هاي مختلف ساختماني و صنعتي و لوازم آرايش را در دسترس فرزندتان قرار ندهيد.
6) رنگ‌هاي پوسته شده روي ديوار که معمولا روي زمين مي‌ريزند، مي‌تواند حاوي سرب باشد. بهتر است در مناطق مرطوب يا مکان‌هايي که رنگ زود پوسته مي‌شود براي پوشش ديوار جايگزين بهتري پيدا کنيد.
7) مايعات فراوان استفاده کنيد.
8) از مصرف غذاهاي چرب و سرخ شده اجتناب کنيد.
9) به شستن ميوه و سبزيجات جهت زدودن کامل آلودگي اهميت بيشتري دهيد.
10) در شستن دست‌ها بيشتر دقت کنيد.
منبع:http://www.salamat.com